måndag 4 januari 2010

Gratis mönster - En förvirrad liten Pingvin

"Den förvirrade Pingvinen" som jag har börjat kalla honom är jätte enkel och rolig att virka. Jag hoppas ni kommer att gilla mönstret och jag uppskattar varmt både ris och ros!

Ta en virknål som passar ditt garn. Ju tjockare garn och större virknål ju större blir amigurumin.

Förkortningar:
FM = Fastmaska
LM = Luftmaska

OBS: Gjord i kontinuerliga varv; avsluta inte varven och vänd inte. Använd märkning för att visa var varven börjar.

Huvud och kropp:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 24 fm
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 30 fm
Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 36
Varv 7-14: 1 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 36
Varv 15: 4 fm, virka ihop 2 fm, upprepa varvet ut= 30 fm
Varv 16: 3 fm, virka ihop 2 fm, upprepa varvet ut= 24
Varv 17: 2 fm, virka ihop 2 fm, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 18: 1 fm, virka ihop 2 fm, upprepa varvet ut= 12
Stoppa kroppen ordentligt
Varv 19: virka ihop 2 fm varvet ut = 6fm
Stoppa kroppen lite till och sy ihop hålet.

Vingar:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 24 fm
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 30 fm

Näbb:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm

Vit fläck på magen:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 24 fm

Fötter:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3-5: 1 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm

Ögon:
2 lm eller magisk ring
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Jag har använt 7 mm säkerhetsögon till pupillen i ögat men man kan även brodera
den svarta pupillen.

14 kommentarer:

  1. JoannaB i sthlm15 januari 2010 09:39

    det var den sötaste lilla pingvin jag sett :)
    och så fort jag gjort färdigt mitt pågående virkprojekt ska jag virka honom/henne. det verkar busenkelt

    SvaraRadera
  2. Jättegullig är den! Jag har börjat virka den, men fick lite problem med vingarna enligt ditt mönster ska vingara vara som en rund platta :O stämmer det? jag tycker nämligen att det se väldigt underligt ut, men annars är det säkert bra.. väntar på svar :D

    SvaraRadera
  3. Ja vingarna är runda och platta, jag har sytt fast ca 5 fasta maskor på vingarna till kroppen, sen får man böja ut dem lite grann från kroppen. Hoppas det hjälper dig lite :)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt söt! Gulligt att du lägger upp mönstret! Ska genast virka en sådan :)

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig virkat i hela mitt liv, men sedan jag hittade din blogg (av en slump)för drygt en vecka sedan, har jag virkat två hello kitty en pingvin och fyra mössor!! Tack för all inspiration, underbara mönster! /Lena

    SvaraRadera
  6. Holler på att virka en pingvin från ditt mönster. Har bara vingarna och ögonen kvar.
    Tack för det fina mönsteret.
    / Fanny

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstret och alla bra idéer! Har precis avslutat min första virkning någonsin (pingvinen) och jag kommer definitivt fortsätta.

    SvaraRadera
  8. Hej Ida.

    Älskar din blogg.
    Det var du som fick mig att börja virka, men jag undrar om du kan lägga ut mer gratis mönster. Jag skulle älska det.
    Jag har svårt för att hitta fina gratis mönster och du har ju gjort så fina figurer.
    Tack.

    /Lisan

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jättesöt pingvin - tack för beskrivningen. Min blev mer förvånad än förvirrad... titta gärna på enmetertyg.blogspot.com
    Hälsningar,
    Karin

    SvaraRadera
  10. hej ida
    det var en så fantastisk liten pingvin
    jag e nästan klat har bara vingarna kvar
    jag undrar ska man vika den på mittenså att den blir oval???
    Skulle va jättesnällt om du svarade<3
    /Cina

    SvaraRadera
  11. Hej cina!
    Du kan om du vill vika dem på mitten och sy dem platta men jag gjorde inte så, jag sydde fast dem med ca 5 stygn längst upp och lämnade dem runda, det är en smaksak, lycka till! :)

    SvaraRadera
  12. Skulle gärna vilja virka den, men jag fattar mig inte på mönstret..

    SvaraRadera
  13. Tycker det ser ut som en visslande pingvin =). Kanske har den varit med om nåt överväldigande. Ser iaf ut som ett roligt litet projekt som skulle passa bra så här under vinterkvällarna.

    SvaraRadera
  14. Jag är nybörjare och förstår inte riktigt mönstret... Har kommit till varv 3... Är det meningen att jag ska virka 2 fm i alla 18 maskorna, hur blir det isf bara 24 maskor innan varvet är slut...!? Jag fattar verkligen inte alls, jättetacksam om någon vill försöka hjälpa mig...

    SvaraRadera