måndag 4 januari 2010

Gratis mönster - Hello Kitty



Här får ni ett gratis mönster från Armina på en Hello Kitty amigurumi som är översatt till svenska. Jag har själv gjort tre av dessa och de är jätte roliga att virka.

HELLO KITTY MÖNSTER:
Ta en virknål som passar ditt garn. Ju tjockare garn och större virknål ju större blir dockan.

Förkortningar:
FM = Fastmaska
HS = Halvstolpe
LM = Luftmaska

OBS: Gjord i kontinuerliga varv; avsluta inte varven och vänd inte. Använd märkning för att visa var varven börjar.

Huvud:
2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från kroken= 5 fm
Varv 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
Varv 3: *fm i första fm, 2 fm i andra fm*, upprepa från * varvet ut = 15 fm
Varv 4: *Fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * varvet ut = 20 fm
Varv 5: *Fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * varvet ut = 25 fm
Varv 6: *Fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * varvet ut = 30 fm
Varvs 7-12: Fm i varje fm varvet ut
Varv 13: *Fm i nästa 4 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 25 fm
Varv 14: *Fm i nästa 3 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 20 fm
Varv 15: *Fm i nästa 2 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 15 fm
Avsluta, lämna en lång tråd att sy med; sätt dit ögonen och stoppa fast.

Kropp:
2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från kroken = 5 fm
Varv 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
Varv 3: *fm i första fm, 2 fm i andra fm*, upprepa från * varvet ut = 15 fm
Varv 4: *Fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * varvet ut = 20 fm
Varv 5: *Fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa från * varvet ut = 25 fm
Varvs 6-10: Fm i varje fm varvet ut

Varv 11: *Fm i nästa 3 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 20 fm

Varv 12: *Fm i nästa 2 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 15 fm

Varv 13: *Fm i nästa fm, 2 fm tillsammans*, upprepa från * varvet ut = 10 fm
Avsluta och lämna en lång tråd att sy med; stoppa fast.

Armar: (Gör 2)
2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från kroken= 5 fm
Varv 2-6: Fm varvet ut
Avsluta, lämna en lång tråd att sy med. Stoppa inte.

Ben: (gör 2)
2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från kroken= 5 fm
Varv 2-4: Fm varvet ut
Avsluta, lämna en lång tråd att sy med. Stoppa inte.

öron: (gör 2)
2 lm
Varv 1: 5 fm i andra lm från kroken= 5 fm
Varv 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
Varv 3: Fm varvet ut = 10 fm
Avsluta, lämna en lång tråd att sy med. Stoppa inte. Vik på mitten.

Rosett:
Varv 1: 6 lm
Varv 2: 5 Fm i andra lm från kroken, 1 lm och vänd
Varv 3-6: Fm i varje maska, 1 lm, vänd.
Avsluta och lämna en lång tråd att sy med.

Dress:
Trä kroken genom en av fm högst upp på kroppen och dra igenom rosa garn så att det bildar en ögla, fäst änden av garnet.
Varv 1: Fortsätt att virka fm runt hela kroppen = ca 10fm
Varv 2: 2 fm i varje fm = 20fm
Varv 3: *fm i första fm, 2 fm i andra fm*, upprepa från * varvet ut = 30fm
Härifrån virkar du halvstolpar tills klänningen döljer hela kroppen.
Det gör ingenting om det blir fler eller färre maskor, känns klänningen tight så ökar du bara
ett par maskor. Man får prova sig fram lite grann.
HÄR finns förklaringen med bilder.

Montering:
Sy fast huvudet på kroppen.
Sy fast armarna alldeles under huvudet.
Sy fast benen.
Sy fast öronen och rosetten (rosetterna).
Sy morrhår med svart broderigarn.
Sy nosen med rosa broderigarn.

18 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag går en kurs på komvux (webdesign) där vi skall göra en hemsida! Jag funderar på vad min skall handla om, eventuellt mina intressen som blandannat är virkning!
    Jag har precis börjat så jag har inte gjort så mkt än.. men jag tänkte höra med dej ifall jag får länka till dig alt låna bild på något du gjort (med länk såklart) för att ha med på bloggen .. ? Typ ett bildgalleri eller något.. ?

    SvaraRadera
  2. Bara undrar: Vad betyder "*" ! Förstår nte riktigt det xD!

    SvaraRadera
  3. Hej Ida - hvor er den bare sød - og hvor har du mange super fantastiske opskrifter på din blog - jeg melder mig straks som læser! Se min blog her: http://www.sukro.net

    SvaraRadera
  4. Hej Ida!

    Vilken fin blogg du har och vilka underbart gulliga små virkade djur..
    Kommer säkert att titta in här fler gånger och få inspiration
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Hej Ida!
    Vilken underbart söt Hello Kitty - tack för att du har lagt ut gratis mönster. Ska genast sätta igång och virka till barnbarnet!
    Hälsningar Anna Maria

    SvaraRadera
  6. Hej Ida!
    Tack!!! Jag har en dotter som är helt såld på Hello Kitty - bara att sätta igång och försöka virka

    Hälsningar Ulrika

    SvaraRadera
  7. Hej! Har nu för första gången börjat virka något annat än mormorsrutor och håller nu på med denna sötsak! Fast en fundering jag har, hur gör man avslutet? Ska man sy ihop huvudet och kroppen med de "öppna" delarna mot varandra eller ska man stänga det på något vis?

    Mvh Trolltoka

    SvaraRadera
  8. Hej :] Hello kittyn var verkligen jätte rolig och enkel att virka. Och hon blev super fin! :] Ska absolut göra fler i olika form och färg! (:

    //Julia

    SvaraRadera
  9. Jag tränar Cheerleading och gjorde en liten CheerKitty som maskot till laget :D Du kan se den på min blogg!^^ http://juliiette.blogg.se

    SvaraRadera
  10. Hejhej!
    Trots att jag följer din guide hur man gör klänningen så tycker jag inte att jag får till det. Min klänning böjer sig uppåt istället så det ser mer ut som en svamp :P

    Något spontant tips? :)

    SvaraRadera
  11. Åh vilken söt Hello Kitty :)

    SvaraRadera
  12. Tack för översättningen. Jag har virkat en sån här nu och den blev så söt. Länkade till dig.

    SvaraRadera
  13. hejsan
    tack så mkt för översättningen.
    om du har tid så får du gärna översätta hennes "stora hello kitty" också. om du gör det får du gärna maila mig på
    moaevelinalindblad@hotmail.com

    SvaraRadera
  14. Hej! Jag har virkat 3 Hello Kitty efter inspiration av ditt mönster. Kika gärna in och se hur de blev... Kjolen tyckte jag var svårt att få till(så den skippade jag), men så var Student-Hello Kittyn också mitt allra första virkverk. Tack för din beskrivning!

    SvaraRadera
  15. Tack för översättningen. Jag virkade ett burklock och på toppen ett Hello Kitty huvud utifrån din översättning. Jag länkade till dig. Om du vill kan du kolla in den på:
    http://mylife-vicki84.blogspot.se/

    SvaraRadera
  16. Hittat bilder från en fb-grupp som kommer från din blogg. På vissa, (vet ej om det var din), så finns även beskrivning utskriven men man hittat ingenstans varifrån bild/mönster kommer ifrån, ingen länk. Admin anser att det behöver hon ej lägga ut och att hon kan "sno" bilder hur som helst så länge ägaren ej har copyright skyddat sina bilder.
    http://www.facebook.com/groups/191848284201501/?fref=ts

    SvaraRadera
  17. Hej Ida!
    Tack för denna, gjorde klar min första Kitty igår. Kika på min sida =) Jag länkade till dig.
    Tror du har min gamla blogg i länklistan så ändra på den när du har tid. http://carinasvirkning.blogspot.se/

    SvaraRadera