måndag 14 mars 2011

Gratis mönster - Färgglad Uggla


Vad kul att det var så många som var intresserad av Uggle mönstret, här kommer det :)

Mönster
Ta en virknål som passar ditt garn. Ju tjockare garn och större virknål ju större blir amigurumin. Jag har använt Drop´s garn som heter Muskat och virknål nr 3.
Ögonen är 12mm säkerhetsögon.

Förkortningar:
FM = Fastmaska
LM = Luftmaska

Färg A: Orange
Färg B: Grönt

OBS: Gjord i kontinuerliga varv; avsluta inte varven och vänd inte. Använd märkning för att visa var varven börjar.

Ögon:
Virka 2 lm eller magisk ring.
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Byt till blå färg och virka ett varv smygmaskor runt ögonen.


Huvud/Kropp
Börja med färg A.
Virka 2 lm eller magisk ring.
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 24 fm
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 30 fm
Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 36 fm
Varv 7: 5 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 42 fm
Varv 8: Virka 1 fm i varje maska men virka i bakre maskbågen, upprepa varvet ut= 42fm
Byt till färg B.
Varv: 9-15: 1 fm i varje maska= 42 fm
Varv 16: 5 fm, virka ihop två maskor, upprepa varvet ut= 36 fm
Byt till färg A.
Varv: 17-23: 1 fm i varje maska= 36fm

Innan vi virkar ihop ugglan, brodera små "fjädrar" samt näbb och fäst ögonen där du vill ha dem.

Virka sedan ihop ugglan platt upptill.

Klipp några trådar och fäst dem i hörnen för att få små öron.



Lycka till med din Uggla och hojta till om du har lagt upp en bild på din version någonstans, alltid roligt att få se andras versioner :)

16 kommentarer:

  1. Hej!
    Ugglorna är verkligen supersöta! Och dina andra mönster är också så fina! Snigeln, pingvinen, draken...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Dina ugglor är jättesöta!! Ser så pigga och härliga ut, är det våren kanske =)

    SvaraRadera
  3. Så gøy :-) Gleder meg til å prøve mønstret :-)

    SvaraRadera
  4. Åh gud såååå härligt. Jag bara måste göra. Jag har velat virka länge nu men inte kommit till skott. jag är nog lite feg kanske ;) Kan jag börja med ugglan eller e den svår? Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Amanda - Ugglan är verkligen enkel att virka, ett perfekt nybörjar projekt. Det enda jag kan tycka är lite svårt är att brodera men det tycker ju inte alla. Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. Ååh så söta!<3
    tack för att du delar med dig!:)
    Kram Emmy

    SvaraRadera
  7. Åh det låter ju hur bra som helst. Ska bara skaffa lite mer mod innan jag börjar ;) tack!

    SvaraRadera
  8. Så söt! Måste ju verkligen testa att virka en av dina ugglor någon gång :) Tack för att du delade med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  9. Gud vilka fina! Jag gör ett inlägg på min blogg också,fler måste ju få ta del av denna söta uggla!

    SvaraRadera
  10. Hej Ida, jag har virkat en sån där liten söt uggla. Du hittar den på min blogg här:

    http://frualbertssons.blogspot.com/2011/06/fargglad-uggla.html

    Kram, Susanne

    SvaraRadera
  11. Underbar!! Jag som älskar ugglor blev jätteglad att hitta detta!
    Tusen tack!

    SvaraRadera
  12. GUD VAD SÖT! Åh jag tror jag hittat min nya sysselsättning. Ugglor i all ära. Speciellt denna färgglada lilla krabat ;)

    SvaraRadera
  13. Jag håller på att virka en sån uggla nu! Tycker mönstret var väldigt lätt att förstå!

    SvaraRadera
  14. Jättefina! Vad duktig du är! Vi kunde inte låta bli att länka till dig och dina fina figurer i vårt inspirationsgalleri. Hoppas det är ok med dig!

    SvaraRadera
  15. Tack för ett härligt mönster. Jag har nu virkat en själv.
    Du kan se den på http://garnhelena.bloggo.nu

    SvaraRadera